Cât de sigure sunt zborurile low cost?



avion_lowcost2

    Am auzit de multe ori oameni afirmând că ei n-o să zboare niciodată cu low costuri pentru că e periculos şi ei ţin la viaţa lor. Era posibil să aibă dreptate aşa că m-am pus pe cercetat.

 

   Nu mi-a plăcut niciodată statistica dar pentru articolul ăsta rezultatele sunt interesante. Le vedeţi mai încolo. Înainte hai să vedem de ce low costurile sunt..uhm…low cost? Contrar părerii generale nu sunt ieftine pentru că folosesc avioane din carton iar mentenanţa e făcută de maimuţe şi pinguini. Din contră. Motivele sunt altele:

    • Nu se dă mâncare sau băutură – absolut totul se plăteşte la bord
    • De obicei aterizează în aeroporturi mai depărtate de oraşe
    • Se mai schimbă datele
    • Aeronavele nu prea stau pe loc şi au grad mai mare de ocupare
    • Numărul de angajaţi raportat la numărul de pasageri este mai mic
    • În avion sunt “înghesuiţi” mai mulţi pasageri
    • Bagajele de cală se plătesc, mult. La fel şi depăşirea limitei de kg admise.
    • Orice serviciu în plus se plăteşte
    • Booking-ul se face online
    • Au de obicei un singur tip de avion (sau două)– ceea ce face mentenanţa mai uşoară

 

   Un exemplu “vizual” aici

 

   Şi acum la “statistici” care nu sunt chiar statistici, doar constatări. Am căutat informaţii despre incidente majore pe care să le fi avut companiile low-cost. În primul rând cele mai cunoscute şi cele mai la îndemână. Bineînţeles nu se pot neapărat generaliza şi mici probleme au avut cam toate, dar fără urmări nasoale. Rezultatele arată cam aşa:

 

      • Ryanair – cea mai mare companie de low cost din Europa n-a avut niciodată un accident
      • Easyjet – curat ca lacrima
      • Wizz Air – curat ca lacrima
      • Blue-air a avut ceva probleme pe la decolări dar nimic major până acum
      • Air Asia – A fost cuminte
      • America’s Southwest cea mai veche companie low cost – 40 de ani de funcţionare şi peste 12 milioane de zboruri – zero incidente
      • Berlin Air – fără incidente
      • Niki Airline – fără incidente
      • Germanwings- fără incidente
      • Blu-expres – la fel
      • Qatar Airways – zboruri ieftine către Asia – 0 incidente
      • Skyeurope – fără incidente
      • Aer lingus- ultimul incident în 1968
      • bmi baby – UK – fără incidente
      • Clickair – fără incidente

 

   Tipurile de avioane sunt în general aceleaşi, Airbus-uri şi Boeing-uri, multe comune cu tipurile de avioane folosite de companiile de linie.
De fapt, mai multe accidente majore au fost la zborurile de linie cel puţin prin partea europeană. În Asia şi Africa am găsit o listă interminabilă de companii blacklisted. În fine, dacă ar fi să vă luaţi după statistici când zburaţi cu Turkish airlines, Air France sau Egypt Air, ar trebui să vă faceţi o extra cruce.
Prin urmare eu nu am găsit hard facts conform cărora low costurile ar fi mai nesigure. Ok, poate mai puţin confortabile, dar ăsta este un risc pe care ţi-l asumi când vrei să călătoreşti ieftin.

Puteţi să verificaţi istoricul companiilor aeriene pe:

www.air-valid.co.uk
www.airsafe.com

   Câteva statistici puteţi să vedeţi pe:
www.airsafe.com/events/regions/europe.htm
www.airdisaster.com/statistics/
www.planecrashinfo.com/rates.htm – situaţia principalelor linii aeriene din 1985 până în 2009

   Puteţi să verificaţi şi lista cu linii aeriene care n-au avut niciodată accidente fatale.

 

   Mai mulţi experţi sunt de părere că cea mai mare grijă de avioane o au companiile low cost pentru care un incident major ar însemna un dezastru în ceea ce priveşte imaginea companiei.
Dacă mai aveţi informaţii despre cât de sigure sunt low costurile, de bine sau de rău, lăsaţi un comentariu.

 

   Apropo de siguranţă. Cel mai liniştit eşti atunci când eşti ignorant. Mi-aduc aminte când am zburat pentru prima oară. Pluteam lin spre Amsterdam cu KLM. La aterizare pe Schipol fundul avionului a luat-o puţin razna, mai exact a “derapat” mai mult decât trebuia. Mie mi s-a părut absolut normal şi eram fascinat de cum tremurau toate cele prin avion. Prea puţin observasem că în avion se făcuse o linişte totală.
- Vezi cum tace toată lumea?
- De ce? Nu e normal să facă aşa?
- Nu!
- Ah…

Related Posts with Thumbnails


« « 3 locuri din Europa unde poţi să înoţi cu delfini…şi un bonus pentru curajoşi| Unde poţi să înoţi într-o peşteră. Şi să-ţi fie cald » »
  1. Foarte bun articolul, mai astept altele :)

  2. Toti speriatii de bombe in avioane low cost ar trebui sa citeasca asta in loc sa dea o gramada de bani pe zborurile de linie.

  3. Noi mergem cu avioane low cost si le sustinem!

  4. Dacă îmi permiți, voi face un mic comment referitor la o aterizare. Era la al doilea meu zbor cu KLM S-a întâmplat în 2006. Veneam la aterizare în Taipei. Cerul nu era prea prietenos, ploua, de-altfel era în perioada taifunurilor, la sfârsitul lunii septembrie. Avionul a început brusc să se balanseze stânga – dreapta, ca într-un ruliu. N-am băgat de seamă, oricum eram groghii după trei zile de călătorie, doar că o stewadesă a venit de-a dreptul în fugă de… a făcut ceva la la ușă, la ieșire, apoi tot balansându-se s-a întors, ca după câteva secunde să mai apară un tip, care nu arăta ca steward, am avut impresia că era primul ofițer(banuiesc eu căci avea un costum altfel, cum am văzut apoi prin aeroport că au piloții), de s-a uitat și el la ușa aceea fugind apoi înapoi. Toate astea s-au întâmplat cam într-un minut, poate mai puțin, apoi am aterizat cu bine.
    Abia jos, sor’mea care văzuse aterizarea mi-a spus că ne-am legănat atât de tare încât lumea din sală (care se uitau într-acolo) a scos un OOOOOHHHH…. Sincer, eu nu am realizat să fi fost vre-un pericol.

  5. In decembrie 2008 am calatorit cu Air Asia de la Kuala Lumpur in insula Langkawi, un zbor de o ora. Ce mi-a placut cel mai mult a fost ca, la imbarcare, inainte de a pune piciorul pe scara avionului, patronul Air Asia, Tony Fernandez, un indian malaezian cu un zambet cotropitor, a dat mana cu fiecare si ne-a urat bun venit la bord si calatorie placuta. Tipul e cunoscut, apare mereu pe CNN, are bani multi, vrea sa cumpere Singaporean Airlines, dar asta nu l-a impiedicat sa faca un gest extraordinar, cel putin in opinia mea (care veneam dintr-o tara unde ti se fura poseta daca ai cazut pe strada)

  6. “Mai mulţi experţi sunt de părere că cea mai mare grijă de avioane o au companiile low cost pentru care un incident major ar însemna un dezastru în ceea ce priveşte imaginea companiei.”

    Crezi ca Air France-ul a avut de castigat de pe urma accidentelor :) ? Toata lumea are de pierdut, enorm chiar, in cazul in care un avion se prabuseste; si nu doar compania respectiva, ci per total toata industria. E greu de crezut ca o anumita companie acorda mai multa importanta sigurantei decat alta, chiar improbabil in conditiile in care reglementarile sunt (pe buna dreptate) destul de bine puse la punct: practic daca avionul nu are inspectia tehnica perfecta nu poate zbura, si nu cred ca angajatii Air France trec cu vederea o aripa sau un motor lipsa :) .

  7. Orice companie are de pierdut dintr-un accident aviatic, dar cele low cost cu atat mai mult cu cat acestea deja au o imagine proasta.

    Exista reglementari, desigur, dar asta nu inseamna ca toate companiile ruleaza si verifica starea tehnica a avioanelor in acelasi mod. Nu e vorba de lucruri majore ci despre chichite si de cat de pregatiti sunt pilotii sa faca fata unei probleme.

    Oricum de multe ori nu starea tehnica a avionului duce la un accident, dar sunt companii ( foarte multe din Asia si Africa) la care daca te uiti, au inregistrat zeci de accidente in ultimii ani.

  8. un articol necesar, sa speram ca ajunge la cat mai multa lume.

    PS. Qatar nu e tocmai din zona low cost, are impresii relevante dar e mai degraba in zona premium.

  9. Multumesc Alex.

    Da, Qatar-ul nu este low cost, desi pe multe site-uri asa e trecut.

  10. In toate cazurile se pierd bani. Deci tind sa cred ca, companiile low cost au mai mare grija, eu una nu am auzit la televizor cum ca un avion de tip low cost s-a prabusit. In toate calatoriile in care am fost am achizitionat numai bilete de avion de la companii low cost si inca sunt intreaga. Nu am avut neplaceri, doar cateva probleme la checkin.

  11. Wizzair nu este curat ca lacrima! A avut o gramada de incidente cauzate de tot felul de defectiuni. E o companie riscanta. Te rog verifica pe internet istoricul acestei companii.

  12. nu este adevarat ca wizz air este curat ca lacrima . De-a lungul timpului a avut accidente destul de grave

  13. Eu Am zburat cu wizz air de vreo 10 ori , am avut un zbor normal , cu mici turbulente (e ceva normal ) deci low cost recomand , am avut si zboruri cum ar fi Tarom , british air etc, Bussines class diferența dintre un zbor business class si low cost e ca ai scaune confortabile , nu stai înghesuit , mâncare etc. Inclus in prețul biletului , dar turbulente tot a avut deci ! Low cost = înghesuiți Business = confortabil asta e diferența !

Tu zici că..

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *

Anti-Spam Quiz: