Cum, unde şi de ce să călătoreşti cu vaporul de marfă



Totul despre calatoria cu caporul de marfa   Suntem învăţaţi de la şcoală că cel mai ieftin mijloc de transport este vaporul. Pe apă.

   De când am auzit asta prima dată şi după ce am citit „Toate pânzele sus”  îmi şi imaginam cum mă voi strecura pe vapoare de marfă pentru a călători gratis, sau dacă sunt prins, ieftin până pe alte continente.

sursa foto

   Realitatea este din păcate alta. Să călătoreşti cu vapoarele de marfă este posibil, dar nu este nici pe departe ieftin.  Preţul este similar cu cel al unei croaziere şi uneori chiar mai mare. Din fericire călătoria este inedită.

   Companiile majore de transport de marfă oferă posibilitatea unui număr limitat de pasageri să călătorească în acest fel pe vapoarele sale.  De obicei între 4 şi 12, călătorii sunt primiţi cu plăcere de către căpitan şi echipaj care se bucură că mai au cu cine schimba o vorbă în lungile zile pe mare.

 

   Poţi călători cam în orice loc în care există comerţul naval şi nu e vorba numai de porturi mari precum Sydney, Hong Kong sau New York. Poate fi oriunde. Cât de libertatea la bordul navei, ei bine, este aproape deplină. Te plimbi aproximativ pe unde vrei şi poţi chiar să intri în sala motoarelor.

   Tururile cu navele de marfă sunt de obicei circulare. Adică te întorci de unde ai plecat dar poţi să îţi cumperi bilet pe segmente şi să cobori când doreşti pentru ca apoi să iei o altă navă care merge pe acel segment.  Practic îţi iei biletul şi apoi te opreşti în fiecare port pentru câteva săptămâni. Sună bine, nu?

 

 

Cât costă?

 

Camera in vaporul de marfa

   Costul variază între 50€/zi şi 120€/zi de persoană. O cameră dublă este la majoritea companiilor cam 100€ pe zi, iar o cameră single doar puţin mai ieftină. În acest preţ intră camera, trei mese pe zi şi experienţa  inedită pe care o capeţi pe un astfel de vapor. În plus ai voie să aduci cu tine aproximativ 100kg de bagaje care te-ar costa enorm într-o călătorie similiară cu avionul.

   Mesele pot fi chiar extravagante cu feluri speciale sau chiar tradiţionale de mâncare, iar pe unele vapoare este inclusă şi băutura, nealcoolică.  La acest cost adaugi costul asigurării medicale şi alte mici taxe.

 

 

De ce ai călători totuşi cu vaporul dacă nu este ieftin?

 

   -   Cabinele sunt spaţioase, curate şi ai propriul duş şi propria toaletă.

   -   Ai acces la aproape toată nava şi poţi să explorezi inclusiv sala motoarelor sau puntea de comandă.

   -   Iei masa cu personalul navei şi căpitanul şi ai şansa să auzi nişte poveşti incredibile ale unor vechi lupi de mare. Poţi să afli exact cum se conduce un astfel de gigant al mărilor.

   -   Nu e aglomerat. Deoarece se acceptă maxim 12 pasageri şi echipajul nefiind foarte numeros ai destul loc să respiri. Nu călătoreşti cu 500 sau 3000 de oameni ca pe un vas de croazieră,ci doar cu 20-30 de oameni, inclusiv echipajul. Ai timp să reflectezi, să te relaxezi şi să-i cunoşti mai bine pe ceilalţi pasageri.

   -   Este cel mai verde/ecologic mod de a călători pe distanţe aşa de mari.

   -   Ajungi în zone mai puţin turistice, şi poate chiar mai interesante, pe unde vapoarele de croazieră nu prea ajung.

   -   Poţi călători tot anul pentru că rutele nu depind de cererea călătorilor.

Noaptea pe vapor

   -   Poţi să iei cu tine foarte multe bagaje (chiar bicicleta), aproximativ 100 kg. Din păcate dacă vrei să iei cu tine motocicleta sau maşina, va trebui să o trimiţi pur şi simplu ca marfă.

   -   Largul mării este unul din puţinele locuri în care poţi să observi stelele, luna şi marea în toată splendoarea lor. În plus poţi observa delfini, balene şi alte vieţuitoare marine.

   -   Nava de marfă este singurul mod în care poţi traversa Marea Caspică şi cu ceva efort poţi găsi o rută şi pe Marea Neagră.

 

 

Dezavantaje:

 

   Data plecării se poate modifica cu câteva ore sau zile şi chiar ruta sau destinaţia se poate modifica. Pe o navă de transport, marfa şi cererea de marfă sunt mai importante decât pasagerii. De asemenea s-ar putea să fie nevoie de 2-3 vapoare pentru a ajunge la destinaţie.  Ca orice călătorie ce implică o barcă (fie ea imensă) este nevoie de răbdare.

   Trebuie să ai mare grijă să fii în regulă cu actele, certificatele de sănătate, vaccinurile (în unele locuri trebuie să dovedeşti că ai fost vaccinat pentru febră galbenă sau holeră) şi vizele în funcţie de ţara spre care călătoreşti. De asemenea, nu se acceptă animale de companie.

 

 

Ţine minte:

 

La bordul vaporului

   Băutura alcoolică şi ţigările sunt disponibile la preţuri de duty free, deci e perfect pentru vicioşi.  Mâncarea poate să fie specifică ţării care operează ruta respectivă. Condiţiile de pe navă vor varia de la companie la companie. Nu ai TV şi nici Radio (dacă nu îţi iei tu), dar vor exista sisteme multimedia şi cărţi. Unele vapoare au şi facilităţi extra de genul: piscină cu apă sărată, sală de sport sau saună.

   Există o limită superioară de 70-80 de ani şi o limită inferioară de 13 ani, deşi unele companii acceptă şi copii cu vârste de la 5 ani în sus.

   Dacă vrei să cumperi ceva la bord trebuie să ai cash şi de obicei dolari.

   Poţi să te îmbraci cum vrei, dar este bine să ai haine care să te protejeze de vânt.

   Rezervă cu mai mult timp înainte deoarece, fiind puţine locuri pe fiecare navă, acestea se vând destul de rapid.

   Nu te gândi să lucrezi în schimbul transportului, pentru că legile moderne nu permit acest lucru.

   Aşteaptă-te să îţi fie rău de mare şi ai grijă să ai pastile corespunzătoare la tine.

   Sunt şanse mici să ai acces la internet sau email cât timp eşti pe mare.

   Opririle în porturi variază între 6 şi 24 de ore pentru navele cu containere, deşi pentru unele nave oprirea poate fi chiar de câteva zile.

Pe vaporul de marfa

   Ai nevoie de asigurare care poate să mai coste încă vreo 200$.

   Sunt de preferat navele ceva mai mici (aprox 1000 containere). Cele mai mari (peste 4000 containere) sunt mai stabile, nu prea simti că eşti pe mare, mai gălăgioase şi mai murdare. În plus trag în porturile care sunt mai departe de oraşele în care vrei să ajungi.

 

 

Exemplu de călătorie:

 

   Iată cam ce poţi vedea într-un tur de aproximativ 80 de zile ( ~4000$ ).

 

   Pleci din Fos sur Mer, Franţa apoi ajungi în Genova şi Napoli, Italia (în ziua 4); Malta; Damietta, Egipt; Canalul Suez (ziua 11); Khor Fakkan, Emiratele Arabe Unite; Port Klang, Malaezia; Chiwan, lângă Hong Kong (ziua 35), Yokohama (ziua 41) şi Kobe, Japonia.

   După Japonia ajungi în Busan (Pusan) (ziua 46) şi Kwangyang, Coreea de Sud; în ziua 48 vizitezi Shanghai, apoi în China te opreşti în Ningbo, Xiamen, Chiwan şi Hong Kong din nou (ziua 53).

   Întoarcerea începe din Port Klang (ziua 57) tot prin Canalul Suez (ziua 67); Beirut, Liban(ziua 69); Malta din nou; Valencia şi Barcelona, Spania (ziua 74 si 75) şi în final ajungi înapoi în Fos sur Mer (aproximativ ziua 77).

 


Vezi în hartă mare

 

   Desigur, sunt si ture mai scurte de o lună sau chiar câteva săptămâni.

 

 

Cum planifici?

 

   Cea mai sigură variantă este să apelezi la agenţii care vând astfel de tururi.  Poţi să încerci să vizitezi site-ul oficial al companiilor de transport naval de marfă şi le poţi contacta compania prin email pentru a cere detalii despre transportul pasagerilor, dar s-ar putea să nu ai mereu succes.

   Am realizat pentru voi o lista de resurse privind transportul călătorilor cu nave de marfă care include site-uri ale agenţiilor de profil, site-uri cu informaţii şi site-uri ale companiilor de transport naval.

   O călătorie transatlantică poate să dureze între opt şi doisprezece zile. Iar un tur în jurul lumii poate să dureze între 80 şi 120 de zile.  Un calcul simplu este că pentru o singură oră de zbor ai nevoie de o zi de navigaţie.

 

 

   Sper că v-am stimulat imaginaţia şi vă aşteptăm cu poveşti. 

Related Posts with Thumbnails


« « Aproape totul despre autostop – Eveniment cu poveşti şi sfaturi| Distrează-te verde! 7 festivaluri de vară aproape de natură » »
  1. Hmmmz, foarte interesant as zice. Stiam ca se poate dar nu in asemenea conditii. Mi se pare destul de scump (atat ca bani cat si ca timp :) ) insa probabil e mai interesant decat o nava de croaziera.

  2. nota 10 :)

    ai uitat sa pui insa in pdf cele mai mari doua companii de transporturi cu containere din lume, Maersk si MSC :) Si mai lipsesc si altele, gen K-Line sau Evergreen.

  3. Multumim Vlad. O sa adaugam :)

  4. Foarte tare. Am fost de curand intr-un super circuit care a implicat si vreo 2 nopti pe vapor…si mi-a placut la nebunie. Nu era vapor de marfa, dar preturile erau tot pe acolo. Chiar misto ideea :-)

  5. sanse mari sa ajungi intr-un beci somalez daca treci prin canalul suez

  6. Trebuie sa ma apuc de facut traseul pentru calatoria de 80 de zile in jurul Pamantului :D

  7. Stiu ca marile mici, ca de exemplu intre Tallinn si tarile scandinave sunt de trecut cu autostopul. La fel si Canalul Manecii, chiar ma primit oferta sa merg spre Irlanda la un moment dat, dar durata prea lunga a calatoriei nu era pentru acel moment, altfel as fi mers fara a cugeta.

    Am vazut ca sunt Couchsurferi care practica mersul cu vaporul, dar nu stiu daca e vorba de vapoare de marfa. Unul dintre ei recomanda site-ul http://www.findacrew.net

  8. Oau, numai cu vaporul de marfa nu am mai calatorit. Desi e cam scrump (ma asteptam sa fie mult mai ieftin) pare foarte interesant. Ar fi si asta o varianta de plimbare pentru cei dornici de adrenalina.

  9. nu stiam ca se poate calatorii si oficial cu vaporul de marfa,ca si turist.dar mi se pare o idee buna,cam costisitoare totusi.cu piratii….cum ai ti-e norocul.

  10. interesant si uitil acest articol, multumim!

  11. Este foarte frumos acest articol, interesant pentru noi toti… cred ca este super sa calatoresti cu un vapor de marfa .

  12. lucrez pe un astfel de vapor si din punctul meu de vedere nu e cine stie ce …intr`adevar vezi o groaza de locuri, am vazut si balene si delfini …dar mediul de aici nu corespunde cu cel din articol…dupa 2-3 zile deja te-ai plictisit de tot si de toate…cel putin asta se intampla in cazul nostru al navigatorilor….asa ca decat sa mergeti pe o nava de marfa…mai bine va duceti frumos doua sapt. pe o croaziera adevarata si vedeti porturi adevarate….aici de obicei oprim la dracu`n praznic mai pe romaneste.. eu sunt pe un petrolier …avem si internet la bord, sala de forta, un mini cinema …dar nimic nu se compara cu viata de acasa cu faptul ca stai langa familie…dar ptr bani …renunti 6 luni pe an …n`ai ce face:)
    inca ceva…pana acum nu am auzit pe nimeni sa se imbarce ca pasager pe un astfel de vapor …de obicei nu prea se incurca ei cu astfel de chestii ….iar legat de pirati nu va faceti griji sunt multe nave militare in zona aceea plus ca multe vapoare iau cate 3-4 fosti luptatori in afganistan sau alte zone de razboi ..cu arme la ei bineinteles…ptr a proteja vaporu si echipajul :)

  13. Woow asta suna a “poveste”
    Sper sa fac cat de curand un astfel de “tur”

    Pdfu tau este pur si simplu genial …

  14. Foarte frumos articolul, si chiar daca nu am timp si bani sa merg in curand mi-a facut mare placere sa il citesc. E facut cu multe informatii, sfaturi si chiar recomandari. Felicitari !

Trackbacks/Pingbacks

  1. Şocant! Tedoo nu este singurul travel blog care merită citit! | Tedoo - [...] Nomadic.ro – nu atât pentru jurnalele de călătorie cât pentru how to-urile documentate minuţios. Un foarte bun exemplu: Cum să ...

Tu zici că..

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *

Anti-Spam Quiz: